Hvordan læser vi vores fagblad?
Kailows Insight har for nyligt undersøgt ”hvordan vi læser vores fagblad” og undersøgelsens resultat, giver en række nye opsigtsvækkende indsigter.
Vi har undersøgt følgende:
- Hvilken holdning har respondenterne til deres fagblad?
- Hvilken indflydelse har fagbladets visuelle elementer i forhold til respondenternes vurdering af deres fagblad?
- Hvad motiverer og fastholder respondenternes interesse for at læse deres fagblad?
Undersøgelsen giver blandt andet svar på:
Hvordan respondenterne læser deres fagblad, hvilket det viser sig, at der er stor forskel på.
Den fortæller noget om, hvilken type indhold de foretrækker, det fagspecifikke, overfor det indhold, der bevæger sig udover det rent fagspecifikke, til det indhold der direkte bliver underholdning.
Undersøgelsen fortæller også noget om respondenternes identifikationsfølelse omkring fag, fagforening og fagbladet og om, hvorvidt det giver mening at forsætte med at udgive fagblade. Derudover så fortæller den noget om, hvordan man får fagbladet til at spille sammen med andre medier. Vi har undersøgt, hvordan man motiverer læseren i den beslutningsproces der foregår, når man har modtaget et blad. ”Skal jeg læse fagbladet, eller skal jeg ikke?” og vi har svar på, hvordan det visuelle skal anvendes over for indhold og indgange til indhold.
Udover interviews, så har vi suppleret analysen med Eye tracking undersøgelser, for at få endnu mere indsigt i, hvordan medlemmerne læser og ikke kun, hvordan de fortæller, de læser (Det er der nemlig stor forskel på).