PLAKATTRYK OG POSTERPRINT
Plakater kan både bruges til at kommunikere et budskab eller som vægdekoration, der skaber en stemning i et fedt kontormiljø, et cool hjem eller til at understrege atmosfæren i en fysisk butik. Plakater er et blikfang for øjet. Og hvad enten det er kunstproduktioner, marketing, PR, kommunikation eller andre stilarter, så stiller det store kvalitetskrav til fremstillingsprocessen, når der skal vælges papir, farveredigeres og trykkes.
Udover det grafiske design har det rette papirvalg stor indflydelse på det færdige resultat og det udtryk, der ønskes. Nogle kvalitetspapirtyper skaber bløde overflader og trækker de fineste nuancer frem i motivet, mens andre papirtyper indeholder en mere rå strukturoverflade, som spiller godt op med et motivudtryk, hvor der ønskes et mere hårdt og unikt udseende.
Det gode resultat er afhængigt af den rette farveredigering og farveforståelse hos trykkeren eller printoperatøren, men også deres viden om, hvordan de forskellige papirtyper og farver reagerer, når der produceres under forskellige trykmetoder, er vigtig. Antallet af plakater afgør nemlig, om trykmetoden skal være farveprint, digital- eller offsettryk.
Det hele handler selvfølgelig om den enkelte opgave. Måske skal budskabet bare ud på den billigste måde, og der er et volumenpapir det rette valg. Eller også er det en kunstplakat, hvor hver en detalje skal vurderes og understreges. Men fælles for begge paradigmer har Kailow over 40 års erfaring med tryk og print, en glæde ved faget samt en stor interesse for papir, design og det færdige plakatresultat.
- Plakater skal vække vores interesse og ofte kunne opfattes på afstand
- Vælg derfor et kort budskab og vær samtidig opmærksom på, at dit motiv ikke skal indeholde for mange elementer
- Budskabet skal være klart og tydeligt, så derfor skal man ikke bruge for meget tekst – det er motivet, illustrationen, fotoet og den præcise overskrift, der skaber den gode plakat