Fremtidens medlemsblad skal kunne det samme som tidligere og mere til. Medlemsbladets vigtigste funktion er at samle en faggruppe, være engagerende samt skabe merværdi for medlemmerne. Men derudover skal medlemsbladet være dér, hvor læseren er. Så det er altså centralt, at medlemsbladet i dag indgår i en cross media-strategi. Denne udfordring havde fagforeningen CO-industri fået øjnene op for og kontaktede derfor Kailow. De ønskede sig nemlig en ny og unik, æstetisk læseoplevelse i digital form.
Udfordringen
CO-industri har over 200.000 medlemmer og er en sammenslutning af otte forskellige fagforbund. Der er altså tale om stor organisation, som skal nå ud til mange læsere. Da meget kommunikation i dag foregår online, på tablets og på smartphones, var det ideelt at skabe en digital løsning. I den forbindelse var det centralt at bevare det nuværende magasins journalistiske identitet samt at give medlemmerne en unik, digital læseoplevelse. Her brugte vi vores erfaringer fra det trykte magasin, men krydrede læseoplevelsen med en mere levende kommunikation i form af videoer, billeder og digital grafik.
Løsningen
Vi har skabt et digitalt magasin uden at gå på kompromis med det grafiske design og den journalistiske målsætning. Det digitale magasin har medtaget de klassiske dyder fra det fysiske magasin i form af indgange til artiklen og læsevenlighed, samtidig med at der er tilført unikke, digitale elementer. Det har skabt en mere levende kommunikation.
Som en del af relanceringen af magasinet har vi skåret i antallet af udgivelser fra 10 til 6 årlige udgivelser, fordi fremtidens mediebruger vægter kvalitet frem for kvantitet. Og fordi magasinet i dag er nyhedsmediets modsætning og netop har udviklet sig til en platform for fordybelse og større indsigt. Kailow har dog åbnet muligheden for, at CO-industri stadigvæk kan kommunikere aktualitetsstof ud til medlemmerne i form af et nyudviklet e-mailnyhedsbrev, som bruges til breaking news og løbende nyheder.
Resultater
Det digitale magasin og e-mailnyhedsbrevet har skabt en mere holistisk digital kommunikation for CO-industri. Den digitale løsning understøtter CO-industris ønske om at være en endnu mere medlemsorienteret organisation, som er i tættere kontakt med sine medlemmer. Alt i alt har vi skabt et magasin, som er engagerende, levende og inspirerende. På den måde er fagbladet med til at fastholde en faglig stolthed og identifikation for medlemmerne.